Zo maakt je jouw klant écht koning

Echt goede klantenservice kan ervoor zorgen dat je klanten niet alleen bij je blijven, maar ook zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame. Negatieve ervaringen over een bedrijf gaan voor de positieve de verjaardagskring rond. Dan zou het mooi zijn als je een positieve afloop aan het verhaal kunt geven. Om dat te kunnen doen moet je bedrijf wel altijd goed bereikbaar zijn. Een bedrijf als Voip4all kan je daarbij helpen.

Ken je product

Het meest vervelende als je de klantenservice contact, is als ze geen antwoord kunnen geven op je vraag. Zorg daarom dat je personeel overal een antwoord op kan geven. Neem de tijd om je personeel daar op te trainen. Kom je toch een vraag tegen die nog nooit is gesteld en kun je niet direct antwoord geven? Stuur de klant dan niet weg zonder antwoord maar geef aan dat je het uit gaat zoeken en later bij ze terug komt. En voeg daad bij woord!

Altijd een glimlach

Train je personeel om je klanten altijd te helpen met een glimlach. Zolang dit gepast is op de situatie van de klant natuurlijk. Maar laat je klant weten dat je ze graag helpt. Dit geldt ook voor je telefonische klantenservice. Je ziet de glimlach misschien niet, maar je kan horen of iemand aan de andere kant van de lijn vriendelijk is of niet. Laat dus nooit iemand met een boze blik een retour behandelen.

Bedank de klant

Je klanten zijn de reden van het bestaan van je bedrijf. Onthoudt dat en bedank je klanten hiervoor. Maar bedank je klanten niet alleen na een aankoop. Bedank ze voor het interesse tonen in je bedrijf, maar ook voor het melden van een klacht en voor hun geduld. Zo geef je ook bij een negatieve klantervaring zoveel mogelijk positiviteit mee.

Vraag feedback en gebruik het

Door écht te luisteren naar de klant kun je je klantenservice nog verder verbeteren. Zorg dan ook dat je feedback vraagt aan je klant. Van alle ontevreden klanten is er maar een klein percentage die het bij je meldt, de rest komt simpelweg niet terug. Daarom is het zo belangrijk om waarde te hechten aan de feedback die je krijgt. Los met alle feedback die je krijgt de problemen op van je toekomstige klanten, nog voordat zij beseffen dat er een probleem was. Problemen voorkomen is de beste klantenservice die er maar kan zijn.