Wat is Google Shopping?

Google Shopping is een van de diensten die Google aanbiedt voor het zoeken naar producten op het internet. Google Shopping bestaat niet alleen uit tekst maart toont ook de productfoto, beschrijving en prijs van een artikel. Tegenwoordig worden shopping advertenties vaak boven de tekstadvertenties getoond wanneer er wordt gezocht naar een product. Hiermee heeft Google Shopping en belangrijke plek gekregen en biedt het vele kansen aan webshops.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping wordt gedreven door twee platformen: Google Ads en Google Merchant Center. Google Ads is het platform waarin advertenties worden ingeregeld. Google Merchant Center is het platform waarin webshops hun product feed kunnen vullen. Deze product feed betreft de producten waarop je wilt adverteren met bijbehorende foto’s beschrijvingen en de prijs van het product. Google Shopping biedt een hoop voordelen. Terwijl de zoeker zich nog aan het oriënteren is binnen de zoekmachine komt de zoeker al in aanraking met jouw product. Dit kan de customer journey verkorten. De zoeker kan producten gemakkelijk vergelijken wat het aankoopproces vereenvoudigd.

Hoe zit het met de kosten?

Net als bij tekstadvertenties betaal je voor een Google Shopping advertentie voor een klik. De zoeker komt dan direct terecht op de productpagina van het product waar op is geklikt. Biedingen voor een klik kunnen per product worden ingesteld in het Google Merchant Center. Je hebt dus zelf controle over het budget dat je wilt besteden. De hoogste bieder krijgt de beste positie binnen Google Shopping.

Hoe zet je Google Shopping succesvol in?

Een optimale product feed is binnen Google Shopping erg belangrijk. Gebruik duidelijke en aantrekkelijk foto’s die het product goed representeren. Schrijf een aantrekkelijke productbeschrijving die informatie geeft over het product en die de zoeker aantrekt op de advertentie te klikken. Als laatste is natuurlijk de prijs belangrijk. De zoeker kan door Google Shopping gemakkelijk producten met elkaar vergelijken. Een concurrerende prijs is dus van belang. De biedstrategie is ook een belangrijk aspect. Houd je productprijs, conversieratio en marge hierbij in het achterhoofd. Tot slot is het in de gaten houden en optimaliseren van jouw advertenties belangrijk. Houd biedingen en de product feed in de gaten en stuur waar nodig bij.

Hoe werkt Google Shopping?

Google Shopping wordt gedreven door twee platformen: Google Ads en Google Merchant Center. Google Ads is het platform waarin advertenties worden ingeregeld. Google Merchant Center is het platform waarin webshops hun product feed kunnen vullen. Deze product feed betreft de producten waarop je wilt adverteren met bijbehorende foto’s beschrijvingen en de prijs van het product. Google Shopping biedt een hoop voordelen. Terwijl de zoeker zich nog aan het oriënteren is binnen de zoekmachine komt de zoeker al in aanraking met jouw product. Dit kan de customer journey verkorten. De zoeker kan producten gemakkelijk vergelijken wat het aankoopproces vereenvoudigd.

Hoe zit het met de kosten?

Net als bij tekstadvertenties betaal je voor een Google Shopping advertentie voor een klik. De zoeker komt dan direct terecht op de productpagina van het product waar op is geklikt. Biedingen voor een klik kunnen per product worden ingesteld in het Google Merchant Center. Je hebt dus zelf controle over het budget dat je wilt besteden. De hoogste bieder krijgt de beste positie binnen Google Shopping.

Hoe zet je Google Shopping succesvol in?

Een optimale product feed is binnen Google Shopping erg belangrijk. Gebruik duidelijke en aantrekkelijk foto’s die het product goed representeren. Schrijf een aantrekkelijke productbeschrijving die informatie geeft over het product en die de zoeker aantrekt op de advertentie te klikken. Als laatste is natuurlijk de prijs belangrijk. De zoeker kan door Google Shopping gemakkelijk producten met elkaar vergelijken. Een concurrerende prijs is dus van belang. De biedstrategie is ook een belangrijk aspect. Houd je productprijs, conversieratio en marge hierbij in het achterhoofd. Tot slot is het in de gaten houden en optimaliseren van jouw advertenties belangrijk. Houd biedingen en de product feed in de gaten en stuur waar nodig bij.