Wat is CTR precies?

De term CTR komt vaak voorbij wanneer je bezig bent met de online marketing strategie. De CTR staat voor Click Through Rate. Aan de hand van dit percentage zie je hoeveel klikt er zijn op jouw advertentie. Het is een handige variabele om te gebruiken wanneer je de succesvolheid van de campagne wilt meten.

Positie een CTR

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar de positie van je advertentie is ontzettend belangrijk voor de CTR. Hoe hoger jouw advertentie staat, hoe hoger het klikpercentage zal zijn. Google gebruikers klikken nou eenmaal op de eerst vertoonde optie en scrollen vaak niet naar de onderkant van de pagina. Bij betaald adverteren kan je de positie zelf bepalen, maar organisch is dit een veel lastiger verhaal. Wil jij hoger scoren in Google, dan is het tijd om aan de slag te gaan met website optimalisatie

Waar is CTR verder goed voor?

Allereerst betekent een hogere CTR dat er meer website bezoekers zijn. De kans is groot dat dit positief effect zal hebben op de verkoop van jouw product of dienst.

Een goede CTR heeft nog een voordeel. Google vindt het belangrijk om de gebruikers zo goed mogelijke zoekresultaten te tonen. Wanneer de CTR hoog is zal Google jouw website als relevant zien en dit belonen door de website hoger te plaatsen in de ranking.

Tot slot kan het klikpercentage jou ontzettend veel vertellen over de waarde van een keyword. Een keyword met een zoekvolume van 50 lijkt in eerste instantie minder relevant dan een keyword met een zoekvolume van 1000. Wat nou als het eerste keyword een hogere CTR heeft. Deze zou dan weleens interessanter kunnen zijn voor jouw bedrijf als het keyword met een hoog zoekvolume.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *