Waarom je als bedrijf moet blijven innoveren

Waarom zou je als ondernemer van een bedrijf wat het op dit moment goed doet tijd en moeite steken in innovatie? Datgene wat je nu doet werkt prima en je bedrijf blijft winst maken. De reden om toch te blijven innoveren is omdat uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die innovatief zijn veel winstgevender zijn dan andere bedrijven. Het is dus belangrijk dat je als ondernemer een innovatie strategie hebt, maar dit niet alleen om meer winst te behalen, maar ook zodat je mogelijke gevaren voor je bedrijf vroegtijdig kan identificeren, middels een Early Warning System. Wat zijn andere redenen om te blijven innoveren? 

Concurrentiepositie versterken

Wil je op de markt waar je je in bevindt je huidige concurrentiepositie behouden of wil je deze zelfs verbeteren? Dat kan alleen als je blijft innoveren. Wensen en behoeften van klanten blijven over de tijd veranderen en daarbij is het van groot belang dat je als bedrijf daarop in kan spelen. Je moet je klanten altijd meerwaarde kunnen bieden. Daarom moeten je producten of diensten mee innoveren met die wensen en behoeften. Misschien moet je zelfs een nieuw product ontwikkelen. Doe je dit niet dat kun je je huidige positie, of misschien wel je bestaansrecht, verliezen. 

Onderscheidend vermogen versterken

Door je te blijven innoveren als bedrijf, kun je je onderscheidende vermogen ten opzichte van concurrenten blijven versterken. Dit is meestal de een betere strategie dan je alleen te richten op prijs of promotie. 

Anticiperen op kortere levenscyclus van producten

Steeds meer bedrijven weten dat ze hun positie kunnen versterken door te blijven innoveren. Denk maar aan het verduurzamen van producten en bij te blijven met andere maatschappelijke kwesties. Daardoor krijgen producten een steeds kortere levensduur. Er komen steeds sneller verbeterde producten. Door hierop in te spelen en te blijven innoveren, versterk je jouw positie.