Tips voor solliciteren tijdens de Coronacrisis

Tijdens de Coronacrisis gaat alles net even anders dan we gewend zijn. Dit geldt óók voor het sollicitatieproces. Aangezien we nu thuiswerken en een face-to-face gesprek wat lastig gaat, kiezen veel organisaties ervoor om het sollicitatieproces online plaats te laten vinden. Als sollicitant zijn er dan ook een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Ben je benieuwd naar welke dit zijn? Lees dan snel verder!

Installeer de benodigde software

Het solliciteren zelf gaat niet perse anders dan voor de Coronacrisis. Je verstuurt je CV en motivatiebrief en dan word je hopelijk uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek zelf gaat natuurlijk wel heel anders, namelijk online. Het is daarom verstandig om goed te controleren of je over de juiste software beschikt op je computer. Meestal vindt een online sollicitatiegesprek plaatst via Skype, Teams, Zoom of Hangouts. Zorg er dan ook voor dat je deze programma’s op je computer hebt staan.

Check de techniek

De tweede stap is het checken van de techniek van je laptop. Hiermee bedoelen we dat je controleert of de microfoon het doet, of je webcam aan kan en of het beeld niet te donker is. Mocht er iets niet werken, kun je dit nog op tijd verhelpen. We raden je wel aan om voor het gesprek je computer of tablet te gebruiken en niet te telefoon. Dit komt niet erg professioneel over als je deze in je hand moet houden.

Gesprek voorbereiden

Hiernaast is het goed om het gesprek voor te bereiden. Solliciteer je voor een vacature in de detachering overheid? Of ga je werken als zzp’er bij een organisatie? Voor elke functie heb je weer andere kwaliteiten nodig. Zet daarom voor jezelf op een rijtje wat jouw kwaliteiten zijn en waarom jij perfect past bij de functie. Let er wel op dat je geen tekst gaat voorlezen tijdens het gesprek!