Tips voor effectievere instore marketing

Wil je meer uit je huidige winkel halen? Dan kan het geen kwaad om naar je huidige instore marketing te kijken. Met een goede instore marketing strategie kun je namelijk heel gemakkelijk meer verkopen genereren. POS Factory geeft in dit artikel een aantal tips voor effectievere instore marketing. 

Maak goed gebruik van de teksten

Soms probeert men uniek te zijn met de manier waarop iets gepresenteerd wordt. Zo worden teksten of andere op een andere wijze geschreven. Bij potentiële klanten wordt alles in een splitsecond waargenomen en het grootste gedeelte van de prikkels laat je onbewust aan je voorbij gaan. De teksten waar je dus dan wel de moeite voor neemt om te bekijken en te lezen moet dus wel goed te lezen zijn. Zo komt het nog steeds voor dat op sommige banners teksten van onder naar boven gelezen moeten worden en dat soms ook letters horizontaal staan. Dit soort leuke bedachte acties vertraagd voornamelijk. Daarnaast is ook de locatie van de tekst van belang. Zo is het altijd beter om links een foto te plaatsen en rechts de tekst. Dit komt omdat de ene helft van de hersenen beter is in het lezen van teksten en de andere in het waarnemen van plaatjes.

Ontwikkel een winkelroute

Als een potentiële klant je winkel binnenkomt zijn ze vaak al naar iets op zoek. Daarom is structuur in de winkel ook heel belangrijk. Niemand houdt ervan lange tijd naar iets te zoeken. Door een vaste winkelroute te ontwikkelen met bijbehorende aanwijzingen door gebruik van het juiste POS materiaal, zal de potentiële klant sneller vinden wat hij nodig heeft. Dit komt ten goede van de winkelervaring. Hierdoor is de kans groter dat hij terugkomt en vervolgens ook de positieve ervaring met anderen deelt. 

Trigger impulsaankopen

Instore marketing is uiteraard niet alleen om het winkelplezier van de klant te verbeteren, maar ook om simpelweg meer te kunnen verkopen. Door goed gebruik van POS materiaal kunnen er ook impulsaankopen worden getriggerd. Denk hierbij aan het plaatsen van acties op een plaats in de winkel waar iedereen komt, maar ook het plaatsen van laagdrempelige producten net voor de kassa, zodat deze toch nog snel even worden meegenomen.