Ook met je bedrijf in de krant komen? Zo doe je dat!

Reclame maken is peperduur, dat zal je vast ontdekt hebben nadat je je eigen bedrijf bent begonnen. Voor een advertentie in het plaatselijke sufferdje betaal je al gauw enkele honderden euro’s en dan is het nog maar de vraag wat je dit oplevert. Gelukkig zijn er voordeligere manieren om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Eén daarvan is het genereren van media-aandacht door een persbericht te schrijven. Wanneer je ervoor zorgt dat je écht iets nieuwswaardigs te melden hebt, kun je op die manier namelijk gratis het nieuws halen!

Het voordeel van media-aandacht

Het mooie van deze manier van reclame maken is dus dat het je niets kost, wanneer je het goed doet. De pers is immers altijd op zoek naar nieuws en is daarbij objectief. Zou je een journalist betalen om een stukje over je bedrijf te schrijven, dan kan er door zijn onafhankelijkheid meteen een streep en dat is een journalistieke doodzonde. De enige manier om dit wel voor elkaar te krijgen is door het laten plaatsen van een advertorial. Dit is een advertentie in de vorm van een nieuwsbericht, die herkenbaar is als reclame doordat er ‘advertorial’ of ‘gesponsord’ boven staat.

Dit is ook meteen het nadeel van zo’n gesponsord bericht: iedere lezer zal meteen begrijpen wat de achterliggende intentie van zo’n stuk is. Mensen herkennen reclame namelijk razendsnel en verzetten zich hiertegen. Grote kans dus dat het gros van de krantenlezers zo’n advertorial simpelweg overslaat en er geen aandacht aan besteedt. Met het schrijven van een goed persbericht beland je echter tussen de ‘normale’ nieuwsberichten en is de kans aanmerkelijk groter dat het artikel gelezen wordt.

Hoe schrijf je zo’n persbericht?

Hiervoor moet je je echter wel aan een vaste structuur houden. Journalisten vinden het namelijk prettig om binnenkomende persberichten snel te kunnen scannen op nieuwswaarde. Ze ontvangen er dagelijks namelijk soms wel honderden en kunnen deze niet allemaal uitgebreid doorlezen. Zorg er met een goede titel, tussenkopjes en een inleiding waarin de belangrijkste info meteen te vinden is voor dat de journalist in één oogopslag kan zien waarover je artikel gaat. Ben je benieuwd hoe zo’n stuk eruit hoort te zien? Hier vind je handige persbericht voorbeelden.