Live-chat grotere rol op bedrijvenwebsites

Live-chat neemt een steeds grotere rol in op de websites van bedrijven. Maar wat hebben bedrijven eraan? In dit artikel wordt de toegevoegde waarde van Live-Chat voor de ondernemers en klanten in de installatietechniek sector besproken.  

Wat zijn de algemene voordelen van Live-chat voor ondernemers? Het uitbesteden van Live-chat is handig omdat de ondernemer zich dan niet bezig hoeft te houden met micro-management. Alle klanten die niet (kunnen) chatten, zijn klanten die niet overgaan tot een aankoop of hiervoor naar de winkel moeten bellen. Als je elk uur vijf klanten hebt die bellen met een vraag en het duurt 5 minuten om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, ben je 25 minuten bezig geweest met micro-management en het blussen van kleine brandjes.  

De algemene voordelen van Live-chat voor klanten zijn ook groot. Veel mensen hebben een angst om te bellen. Mensen horen je stem, je moet je naam doorgeven en je moet direct antwoord geven. Ook kan het gebeuren dat je op een ongelegen moment belt en de telefoon dus al bezet is. Dan moet je weer terugbellen en dit is vaak waar de meeste klanten afhaken. Een groot voordeel is ook dat je meteen antwoord krijgt of jij wordt teruggebeld. Jij hoeft er dus verder niet meer over na te denken.  

Wat zijn de dan de specifieke voordelen van Live-chat voor de installatietechniek? Wanneer een klant hier iets wil aanschaffen willen ze vaak eerst een offerte. Deze bedrijven hebben vaak veel informatie nodig over het huis van hun klanten om een offerte te maken. Live-Chat zorgt ervoor dat deze vragen allemaal al beantwoord worden. Denk bijvoorbeeld aan vragen met betrekking tot de meterkast, veel consumenten weten wel iets van hun meterkast af, maar moeten veel dingen toch nakijken. Via de chat hebben zijn de tijd om dit na te kijken. Daarnaast kan een chatspecialist met meerder consumenten tegelijkertijd chatten en hoeft een klant het dus niet nog een keer te proberen.