Je klant wilt niet betalen; wat nu?

Als zelfstandig ondernemer heb je er ongetwijfeld mee te maken: niet betalende klanten. Er zijn helaas genoeg mensen die gebruik maken van je werk, maar vervolgens niet (willen) betalen voor je moeite. Dat is natuurlijk frustrerend. Jij hebt immers ook rekeningen die betaald moeten worden. De kunst is hier vooral om geduld te hebben en boosheid te beheersen. Voordat je een advocaat in bijvoorbeeld Kampen inschakelt, zijn er een paar dingen die je kan proberen. Lees snel verder.

Opvolgen is niet alleen voor verkoop

Van verkooplessen weten we: opvolgen met je (potentiƫle) klanten is belangrijk. Maar opvolgen is ook belangrijk voor niet betalende klanten. Is je klant te laat met betalen? Wacht dan niet en ga er gelijk achteraan door de klant een herinnering te sturen. Je weet op dit moment nog niet waarom de klant niet heeft betaald; misschien zijn ze ze het vergeten en wordt er na je herinnering direct betaald. Door gelijk actie te ondernemen blijf je niet onnodig zitten met de problemen van achterstallige betaling.

Tip: zorg dat je vooraf een duidelijke datum van betaling afspreekt. Zo voorkom je dat je verzoek van betaling als een aanval overkomt.

Stuur een brief via je advocaat

Heb je je klant een of meerdere vriendelijke herinneringen gestuurd? En hebben ze nog steeds niet betaald of uitgelegd waarom ze nog niet hebben betaald? Dan kun je je advocaat een brief laten sturen naar de niet betalende klant. Een brief van een advocaat kan helpen de klant aan te sporen contact met je op te nemen en te betalen. Het is belangrijk dat de brief duidelijke taal gebruikt en niet te raden laat wanneer een betaling wordt verwacht.

Blijf menselijk, ook naar een niet betalende klant

Je klant heeft contact met je opgenomen, maar vertelt je dat hij of zij de rekening niet kan betalen. Dit is frustrerend, maar het is hierbij belangrijk om kalm te reageren. Houdt in gedachten dat iedereen maar een mens is en dat je klant waarschijnlijk wel wil betalen. Overleg met de klant zijn of haar mogelijkheden en biedt een betalingsplan aan waarin duidelijke afspraken staan over bedragen en betalingsdata. Door met de niet betalende klant mee te denken, vergroot je de kans op uiteindelijke betaling.

Wil je klant nog steeds niet betalen? Dan kan hulp van een advocaat gespecialiseerd in incasso zoals Te Biesebeek Advocaten je helpen.