In 5 stappen naar meetbaar meer klanten met SEO

SEO, Search Engine Optimalization, is een techniek waarmee je je website zó optimaliseert dat hij hoger in de lijsten van zoekmachine Google verschijnt. Dat is belangrijk wanneer je met je website je brood verdient. Zo wordt je makkelijker gevonden door mogelijke klanten. SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Er zijn meerdere indelingen, maar een driedeling in technische SEO, on page SEO en off page SEO. Veel bedrijven kiezen voor het uitbesteden van SEO. Je hebt er specialistische kennis voor nodig, het kost tijd om het goed te doen en je wilt een betrouwbaar resultaat.

De vijf stappen

Je kunt vijf stappen onderkennen om te komen tot een goed SEO-plan. De eerste stap is een nulmeting: hoe presteert de website nu, waar zitten de kansen op verbetering, hoe goed ben je vindbaar. De website wordt doorgelicht op de drie terreinen: content, autoriteit en techniek. Aan de hand van de resultaten wordt een voorstel tot verbetering gemaakt. Wanneer dit een plan van aanpak wordt, dan wordt de strategie verder uitgezet en wordt er een concreet stappenplan gemaakt. De vierde stap is het uitvoeren van de SEO campagne. De vijfde stap is een langdurige stap, het is de periodieke begeleiding en de periodieke check-up van de website om te kijken of alles nog optimaal is ingericht voor een hoge SEO-score.

Voorbeelden van SEO-maatregelen

Er zijn veel voorbeelden van SEO te geven. Onder technische SEO valt bijvoorbeeld de snelheid van de website, het gemak waarmee Google je pagina’s kan inventariseren en of je een veiligheidscertificaat hebt. Onpage gaat vooral om de inhoud van de site. De teksten en foto’s, de zoekwoorden of de structuur van de tekst. Off page SEO gaat vooral over linkbuilding en delen via social media. Om je website optimaal tot zijn recht te laten komen, moet je aan alle SEO-elementen aandacht besteden. Het is een samenhangend geheel. Het algoritme van Google verandert voortdurend, dus je moet zorgen dat alle onderdelen van je website geoptimaliseerd zijn. Wel is het zo dat sommige zaken door Google in de loop der jaren belangrijker worden gevonden. De kwaliteit van de content bijvoorbeeld. Ook vanwege de steeds veranderen eisen van Google kan het verstandig zijn om te kiezen voor uitbesteden van SEO.

Het ultieme doel van SEO

SEO is bedoeld om op de zoektermen die voor jou en je website belangrijk zijn goed vindbaar te zijn voor je klant. Niet alleen hoger in Google is het doel, of boven je concurrent eindigen. Je doel is vooral dat de klant die op zoek is naar jouw product je weet te vinden en niet potentiële klanten die op zoek zijn naar iets anders. Dat leidt tot teleurstellingen en je wilt de naam van je website bij een klant niet gerelateerd zien aan teleurstelling of een slechte ervaring.