Hoe je een medewerker weer aan het werk krijgt na een langdurige ziekte, onze tips

Het proces van terugkeer naar het werk na een langere afwezigheid kan een uitdagende ervaring zijn voor werknemers en hun werkgevers. De balans tussen het managen van de wensen van een individu en het voldoen aan de behoeften van de organisatie moet zorgvuldig worden afgewogen. Om je te helpen bij deze uitdaging hebben we 5 tips op een rijtje gezet.

Eerst moet de organisatie met hun lijnmanager praten en de huidige regelingen voor de terugkeer naar het werk herzien. Dit kan worden vergemakkelijkt door een arbeidskundig onderzoek te doen. Zo kan goed in kaart worden gebracht wat er nodig is om een medewerker weer terug te krijgen naar de organisatie.

Sommige lijnmanagers hebben al een strategie voor het managen van medewerkers die weer aan het werk gaan. Dit moet worden besproken, zodat als de medewerker weer aan het werk gaat, de organisatie de juiste afspraken heeft gemaakt en inzicht heeft in de specifieke behoeften van de medewerker.

Zorg er daarnaast voor dat de mogelijkheid om taken uit te voeren normaal blijft. Dit betekent dat je rekening moet houden met de specifieke behoeften van de medewerker die weer aan het werk gaat. Een tijdelijke verandering van functie kan inhouden dat je nieuwe vaardigheden leert of een andere manier van werken gebruikt.

Terugkeren naar het werk na een langere afwezigheid kan een goed moment zijn om nieuwe vaardigheden te leren en de context te begrijpen voor de taken en activiteiten die je op het werk doet.

Beloon de medewerkers die beschikbaar zijn om te helpen. Het is belangrijk om dit in te bouwen in het communicatieproces voor medewerkers die weer aan het werk kunnen.

Stimuleer een terugkeer naar het werkplan dat een gefaseerde terugkeer omvat. Het is belangrijk om mensen verschillende mogelijkheden te bieden om op verschillende momenten weer aan het werk te gaan. Dit kan een gefaseerde terugkeer zijn, met startdata, tussentijdse momenten waarop de werkdruk wordt verminderd of een andere tijd.

Tot slot is het belangrijk om in te spelen op de behoefte aan vaardigheden van terugkerende medewerkers. Een organisatie kan medewerkers voorbereiden op re-engagement door nieuwe mogelijkheden voor hen te vinden en te ontwikkelen en hoe ze hun bestaande vaardigheden kunnen gebruiken en toepassen.

Bron: https://proficientgroep.nl/