Hoe bepaal je wat de beste zoekwoorden voor jouw website zijn?

Wellicht heb je wel eerder gehoord van SEO. In het Nederlands wordt het ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Met SEO is het de bedoeling dat jouw website een hoge positie krijgt bij Google. Daardoor kunnen meer mensen op jouw website terecht komen. Het is dan wel van belang dat je website goed vindbaar is wanneer mensen op bepaalde zoekwoorden zoeken. Heb je echter geen idee hoe je kan bepalen wat de beste zoekwoorden zijn? Lees dan hieronder verder voor een aantal tips.

Belang van zoekwoorden

Een SEO strategie, ofwel zoekmachine optimalisatie, draait om het verbeteren van de positie van jouw website bij Google. Die positie wordt onder andere bepaald door de vindbaarheid van de website. Door goede zoekwoorden te gebruiken, kan je de vindbaarheid dus vergroten. Zoekwoorden kunnen dus niet ontbreken bij de zoekmachine optimalisatie voor jouw website. Heb je hulp nodig op dit gebied? Dan kan je altijd om seo advies vragen. Er zijn bedrijven die zich specialiseren in zoekmachine optimalisatie.

Ken de doelgroep

Het is van belang dat je weet op welke doelgroep je gericht bent. Zijn jongeren jouw doelgroep? Dan kan je ervan uitgaan dat jongeren andere zoekwoorden gebruiken dan ouderen. Probeer je daarom in te leven in de doelgroep om te bepalen wat de zoekwoorden zouden kunnen zijn. Dan heb je de meeste kans dat je goede zoekwoorden kiest. Verder zou je de doelgroep direct om hulp kunnen vragen. Leg de kwestie voor aan mensen uit de doelgroep en noteer alles wat er gezegd wordt. Meestal kan je daarmee veel goede informatie verzamelen voor onder andere linkbuilding Amsterdam.

Gebruik de website

Om de beste zoekwoorden te bepalen, kan je de website prima gebruiken. Er zijn vast een aantal woorden die vaak voorkomen op de website. Je kan zelf bijhouden welke woorden dat precies zijn, maar je zou ook een speciale tool daarvoor kunnen gebruiken. Wellicht kan je uit deze woorden inspiratie opdoen voor de zoekwoorden. Het is belangrijk dat je die woorden combineert met andere woorden die passen bij jouw website. Denk bijvoorbeeld aan de plaats waar het bedrijf gevestigd is. Verder is het van belang dat de zoekwoorden overeenkomen met de inhoud van jouw website. De inhoud van een webpagina moet wel voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker. Gebeurt dit niet? Dan heb je een grote kans dat de bezoeker snel de website gaat verlaten.

Kijk bij de concurrentie

Als bedrijf heb je uiteraard concurrentie. Er is een grote kans dat bedrijven in dezelfde branche ook zijn begonnen met zoekmachine optimalisatie. Het is om die reden belangrijk dat jouw website zich kan onderscheiden van de andere websites. Houd goed in de gaten waar de andere websites over schrijven en welke zoekwoorden er gebruikt worden. Merk je dat veel concurrenten dezelfde zoekwoorden gebruiken als jij? Dan wordt het tijd om andere zoekwoorden in te zetten om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. De resultaten op Google geven aan hoe groot de concurrentie is bij een bepaald zoekwoord.