Google: van zoekmachine naar antwoordenmachine

Wie een zoekopdracht op Google intypt, krijgt – als er genoeg informatie beschikbaar is – aan de rechterkant een overzicht van de meest relevante informatie te zien. Op die manier vindt de gebruiker altijd waar hij of zij naar op zoek is. Daar kun je als online marketeer of ondernemer ook van profiteren.

Google profileert zich steeds meer als antwoordenmachine. Dat merk je helemaal wanneer je op je mobiel zoekt naar een acteur, zoals Sean Connery. Google geef een overzicht uit Wikipedia, films, video-resultaten van YouTube, verwante acteurs… pas veel verder vind je de eerste echte zoekresultaten. Dit heet de Google Knowledge Graph, en dat heeft bijzonder veel impact op je content marketing

Hoe werkt de Google Knowledge Graph?

Google Knowledge Graph laat in een zogenaamde Knowledge Graph Card informatie over jouw website zien. Daarnaast maakt Google gebruik van een carrousel, die aan de bovenkant van de pagina wordt weergegeven. Het toont korte, specifieke en accurate informatie over mensen, plaatsen en dingen. De gebruiker hoeft alleen maar de zoekopdracht in te voeren en het beste antwoord wordt samengesteld. Zelf pagina’s doorklikken is bijna niet meer nodig.

Dat is goed nieuws voor gebruikers en Google: maar slecht nieuws voor bedrijven die afhankelijk zijn van zoekverkeer. Google antwoordt de bezoekersvragen al vooraf, dus je verkeer daalt. De rol van branding wordt belangrijker, omdat jouw content niet meer in jouw context wordt getoond. En omdat storytelling pas tot recht komt in jouw context, zul je een onderscheid moeten maken tussen het doelgericht beantwoorden van klantvragen en het vertellen van jouw brand verhaal. Voor de een wordt Google’s Knowledge Graph bepalend, voor de ander jouw eigen kanalen. 

Opgenomen worden in Google Knowledge Graph

Je kunt worden opgenomen door een Local Listing te maken voor jouw bedrijf. Je kunt dan de meest relevante informatie laten zien. Dit doe je met Google My Business. Zo word je sneller gevonden in zoekopdrachten. Als je er ook nog positieve reviews bij krijgt, is dat helemaal mooi meegenomen. Deze worden namelijk ook in de card getoond.

Sociale media zijn ook belangrijk: door actief te worden op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube weet Google jouw te vinden. De Google Knowledge Graph indexeert namelijk ook de sociale netwerken. Bij een zoekopdracht kunnen daarom de social media-profielen worden getoond in de card.

Het is belangrijk dat je website correct is opgebouwd. Dit doe je met een goede code en gestructureerde data. Zo kunnen zoekmachine je website beter crawlen en rich snippets maken. Hiervoor moet een schema gebouwd worden.

Hoe bepaalt Google of je relevant bent?

Google bepaalt of je wordt opgenomen in de Graph aan de hand van relevantie. De zoekmachine weet precies waar gebruikers naar zoeken, waar ze op klikken en hoelang ze op een pagina blijven na het klikken. Daarnaast leest Google de teksten op de website, aan de hand van automatisering.

De zoekmachine maakt ook gebruik van ‘Entity Indexing’. Dit houdt in dat Google allerlei informatie samenvoegt en catalogiseert. Daarvoor wordt een moeilijk proces gebruikt dat ze ‘Entity Recognition and Disambiguation’ noemen. Zo wordt er voortaan (bijna) altijd feitelijke informatie over bedrijven worden geproduceerd.

Meer bereik dankzij Google als antwoordenmachine

Als je je merk bekender wilt maken, dan kan Google Knowledge Graph dus ook een behulpzame tool zijn. Het zorgt ervoor dat je potentiële klanten meer te weten komen over je merk, zonder dat ze daarvoor je website hoeven te bezoeken. De belangrijkste details worden al getoond in de zoekresultaten.

Dankzij Google Knowledge Graph weten klanten je niet alleen beter te vinden, maar je geeft je ze ook een betere ervaring. Alles wat ze moeten weten over jouw bedrijf, staat in een overzichtelijke card. Daardoor besparen ze op tijd en zijn zoekopdrachten efficiënter dan ooit.

Waarom is de Knowledge Graph zo belangrijk? Omdat het de springplank is naar voice search: de mogelijkheid om zoekopdrachten via stemcommando’s uit te voeren. Met slimme speakers en virtuele assistenten (zoals Siri en Alexa) is de kans dat we naar een website surfen nog kleiner. In plaats daarvan vertelt de virtuele assistent jou het antwoord. Dan wil je als bedrijf er zeker van zijn dat Google ook op deze manier van jouw bestaan weet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *