Giveaways: soms wel, soms ook zeker niet

Op een beurs, een festival, gewoon in de stad of voor bezoekers van je bedrijf… Je zet vast wel eens giveaways in. Kleine relatiegeschenken met logo. Met je eigen logo of met een tekst, zoals een boodschap. Iemand onthoudt je en gaat je (meer) waarderen. Relatiegeschenken zijn relatief goedkoop en hebben een behoorlijk effect, als je ze juist inzet. Maar zet giveaways niet zomaar voor alles in. Soms kan een giveaway onvoldoende zijn of niet passend. Wanneer zet je ze in en wanneer absoluut niet?

Te klein

Wil je iemand bedanken voor een langere, mooie samenwerking of een andere belangrijke beslissing, of heeft iemand om een andere reden echt een cadeau verdiend? Dan is simpele sleutelhangers bedrukken niet zo passend. Het mag wel iets meer zijn. Dan ga je voor iets groters, zoals een fles wijn of een toffe gadget. Iets te kleins kan je reputatie enorm schaden. Iets te groots overigens net zo goed. Iets te groots kan overkomen als opging tot omkoping en stelt de relatie niet in de gelegenheid iets gelijks terug te doen. Lastig bepalen hoe ver je moet gaan? Onthoud dan deze vuistregel: het relatiegeschenk moet een afspiegeling zijn van de waarde die je aan de relatie hecht.

Mensen aantrekken of leads bedanken

Om mensen naar je stand te trekken, op een beurs of in de stad, kun je wel goed giveaways inzetten. Dan is iets groters juist niet gepast en ook het geld niet waard. Als je met je promotieteam staat uit te delen en je wilt mensen spreken of zelfs overtuigen, zijn het giveaways die je uitdeelt. Dat is ook op de beurs zo. Een giveaway kán overigens wel om iemand te bedanken. Maar dan gaat het niet om een grote, langere samenwerking. Het gaat in zo’n geval dan eerder om een inschrijving of een deelname aan een enquête. Je hebt voor iets kleiners leads gegenereerd. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *