Enkele manieren om stress te verminderen

Je bent gespannen, nerveus, “gestrest”? Het belet je om goed te kunnen studeren of te werken? Begin met ontspannen! Hoe dan? Verschillende methoden kunnen jou helpen stress te verminderen, maar zoek vooral eerst naar de oorzaken …

Stress verminderen

Waar komt je stress vandaan?

De externe klachten van stress zijn bekend: snelle hartslag, schokkerige ademhaling, bezwete handen, concentratiestoornissen etc. Dit alles wordt veroorzaakt door de hormonen in de hypothalamus, een belangrijk regulerend gebied van de hersenen. En hoe uit zich dat? Vaak zijn dit negatieve emoties: angst, teleurstelling, verrassing … In sommige gevallen kan een diepere staat van angst als gevolg van psychologische oorzaken of trauma een rol spelen. Maar de hypothalamus reguleert ook vitale functies: slechte levensstijl, gebrek aan slaap, gebrek aan lichaamsbeweging, voedingstekorten, zelfs overmatige blootstelling aan beeldschermen kunnen de stresshormonen bevorderen. Ook een slechte organisatie, de neiging om het werk van de ene op de andere dag uit te stellen, is een manier om aan stress te ontsnappen, maar ook om het te voeden. Komt dit je misschien al bekend voor? Net zoals er veel oorzaken van stress zijn, zijn er gelukkig ook verschillende manieren om de stress los te laten en te ontspannen.

Slaap, sport, voeding: eerst een gezonde levensstijl

Zorg ervoor dat je elke dag voldoende slaapt, dat wil zeggen gemiddeld 8-9 uur per nacht. Onderzoek wijst op het gunstige effect van slaap om gifstoffen die tijdens opwinding door intellectuele activiteit worden afgescheiden, te elimineren. Beweeg minimaal drie keer per week minstens een half uur intensief. En verander eventueel je etensgewoonte. Geen pakjes en kant-en-klare produkten, maar alles vers, liefst biologisch. En kook uitgebreid, ook als je alleen bent. Zelf koken en weten wat je eet hoort bij het hele proces van lekker en gezond eten.

Stress verminderen

Bewust en diep ademhalen

Een andere manier om stress te verlichten is de ademhaling. De meeste ontspanningsoefeningen bieden de mogelijkheid om bewust en diep adem te halen om weer verbinding te maken met je lichaam. Diep ademen terwijl de buik opzwelt en lang uitademen terwijl je de buik inhoudt. Door het binnenkomen en verlaten van lucht in de buik wordt het middenrif omhoog en omlaag gebracht, waardoor de longen worden vrijgemaakt en het mogelijk wordt gemaakt om maximaal lucht terug te geven. Drie of vier diepe ademhalingsbewegingen kunnen terugkeren naar een rustiger innerlijke toestand.