3 tips om met webdesign SEO te ondersteunen

Het wereldwijde web is een soep van verschillende vakgebieden. Programmering. Online marketing. Webdesign. Stuk voor stuk zijn ze van elkaar afhankelijk en vloeien ze in elkaar over. Dit fenomeen vindt ook plaats bij SEO en webdesign. De vindbaarheid van een website in Google is namelijk deels afhankelijk van de techniek achter de website. Hierbij is een belangrijke rol voor webdesign weggelegd. In deze blog vertellen wij welke.

#1: Iedere doelgroep een landingspagina

Een organisatie kan meer dan één doelgroep hebben. In zo’n geval is het belangrijk dat de webbouwer hiervoor een aparte pagina aanmaakt. Deze moet makkelijk te bereiken zijn op de homepagina. Dat iedere doelgroep een eigen pagina krijgt, is ook goed voor de internet marketing van een bedrijf. Zo biedt de pagina enkel relevante informatie aan, waardoor de bezoeker vindt wat hij of zij zoekt. Dit is goed voor SEO.

Ook kunnen de SEA-specialisten de pagina’s gebruiken voor hun advertenties. Hoe relevanter de landingspagina, hoe hoger de kwaliteitsscore. En dit heeft bijvoorbeeld weer een positieve invloed op de advertentiepositie en de kosten die je betaalt per klik op jouw advertentie.

#2: Bouw een mobielvriendelijke website

We leven onderhand in 2019 – bijna 2020. Vandaag de dag kun je als bedrijf niet meer wegkomen met een website die niet mobielvriendelijk is. Het is aan de webbouwer de taak om deze eis te vervullen. Gebeurt dit niet? Dan heeft dit grote gevolgen voor SEO. De website zal namelijk niet hoog scoren binnen de zoekresultaten. Het algoritme van Google heeft namelijk een voorkeur voor websites die wel geoptimaliseerd voor een mobiel apparaat zijn. Honderden concurrenten zullen je daarom voor gaan!

#3: Een doordachte navigatie

Nog voordat je begint met het bouwen van een website, moet er een blauwdruk bij het webdesign-team klaarliggen. Immers, je begint pas met bouwen wanneer de architectuur vaststaat. Dit betekent dat er van tevoren nagedacht moet worden over de navigatie van een website. Denk hierbij niet alleen aan de verschillende menu-items, maar ook aan footers en overige links. Houd hierbij in de eerste plaats de verwachtingen van een bezoeker in ogenschouw. Hij of zij moet binnen 2 of 3 klikken op de juiste pagina terechtkomen.

Daarnaast is het belangrijk dat de linkstructuur logisch is. Heb je een pagina over bruidsmode én een pagina over bruidsmode in Apeldoorn? Dan is het verstandig om de laatstgenoemde onder de eerstgenoemde te plaatsen. De URL-structuur komt er dan als volgt uit te zien: /bruidsmode/apeldoorn/. Hiermee help je Google jouw website te begrijpen. En dat draagt weer positief bij aan SEO.