3 redenen om je handelsnaam te registreren als merknaam

Wanneer je een onderneming start kies je normaal gesproken ook direct een bedrijfsnaam. Dit noemen we een handelsnaam. Een handelsnaam kan je inschrijven bij de kamer van koophandel maar dat hoeft niet per se. Het recht op een handelsnaam heb je wanneer je aantoonbaar gebruik maakt van de handelsnaam in het commerciële verkeer. Er zitten wel een aantal voorwaarden aan het kiezen van een handelsnaam. Zo mag de naam niet verwarrend of misleidend zijn. Je mag bijvoorbeeld je kledingwinkel niet kledingwinkel Frans Bauer noemen als Frans Bauer niet is verbonden aan jouw winkel. Ook mag je geen verkeerde suggestie wekken over de rechtsvorm. Het gebruik van B.V. in je handelsnaam is niet toegestaan als het een eenmanszaak betreft.

Je handelsnaam geniet onder de handelsnaamwet ook een bepaalde mate van bescherming. Zo kan je anderen verbieden onder dezelfde bedrijfsnaam in dezelfde regio te opereren als dat verwarring wekt. Toch is je handelsnaam registreren als merknaam in veel gevallen een goed idee omdat een merknaam meer bescherming biedt dan een handelsnaam. Hieronder vier redenen om een merkregistratie te laten doen.

1 Je levert specifieke producten of diensten onder je handelsnaam

Een handelsnaam is alleen beschermt tegen concurrenten die met dezelfde of een sterk gelijkende handelsnaam in jouw gebied opereren. Lever je een specifiek product of dienst onder die handelsnaam dan zijn deze niet vanzelfsprekend beschermt voor die naam. Hiervoor is het verstandig een merknaam te registreren. Je kan dan je merknaam beschermen tegen anderen met een vergelijkbaar product en een vergelijkbare naam.

2 Je wil je onderscheiden ten opzichte van concurrenten

Je werkt dagelijks hard om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Je investeert veel tijd en geld om je naam onder de aandacht te brengen van jouw potentiële klanten. Het is daarom goed om een unieke naam te kiezen die je vervolgens als merk registreert om het beschermen tegen gebruik door anderen met vergelijkbare producten.

3 Je opereert nationaal of internationaal

De bescherming van een handelsnaam blijft doorgaans beperkt tot de regio waarin je gehuisvest bent. Een merknaam biedt bescherming in de gehele Benelux, Europa of zelfs internationaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *