10 redenen om relatiegeschenken te geven

Een relatiegeschenk is een zakelijk cadeau aan klanten, vrijwilligers, partners, personeel en andere betrokkenen bij het bedrijf. Er zijn talloze verschillende mogelijkheden voor een relatiegeschenk, zodat er altijd een geschikt geschenk tussen zit. Bedruk ze met een logo, de naam van het bedrijf of een quote of kies voor een neutraal cadeau. Je kan kiezen uit koffiebekers, pennen, maar ook gaan voor elektronische apparaten. Kies een cadeau dat past bij wat je ermee wil uitdragen en waar de ontvangers iets aan hebben. Een relatiegeschenk is niet ouderwets en wordt nog steeds veel geschonken. Waarom? Je vindt hier 10 redenen om een relatiegeschenk te geven. 

Origineel, betaalbaar en betere relatie

Een relatiegeschenk is niet ouderwets, omdat je verschillende mogelijkheden hebt als je een geschenk uitzoekt. Kies daarom niet voor een pen of muismat, maar denk bijvoorbeeld aan originelere geschenken als een Dopper drinkflessen en paraplu’s van hoogwaardige kwaliteit. De kans is groot dat de ontvanger hier heel blij mee is en het vaak gebruikt. Door een logo erop te drukken zal de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten. Een advertentie of media campagne heeft hetzelfde doel, maar is een stuk duurder. Daarnaast gaat een geschenk van hoogwaardige kwaliteit vaak langer mee dan een advertentie. Een derde reden om een relatiegeschenk te geven is doordat het zorgt voor een betere klant relatie. Een cadeau heeft emotionele waarde en is veel persoonlijker dan een ander communicatie middel. Het zorgt voor contact op een ontspannen manier. 

Persoonlijk, de juiste doelgroep en mogelijkheden

Je kent jouw klanten en partners, waardoor je een persoonlijk cadeau kan geven. Op die manier weten deze mensen ook nog jaren later van wie ze dit mooie en persoonlijke cadeau hebben gekregen. Daarnaast geef je een relatiegeschenk meteen aan de juiste doelgroep, die bepalend is voor jouw bedrijf. Andere vormen van reclame, zoals advertenties en mailings komen niet altijd op de juiste plaats terecht. Dat maakt een relatiegeschenk als reclame middel zeer effectief. Ook heb je heel veel mogelijkheden voor het kiezen van een relatiegeschenk. Je kan producten full colour bedrukken op veel verschillende stoffen en ook het assortiment is flink uitgebreid. Verder worden de relatiegeschenken ook nog eens snel geleverd. Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om digitaal cadeaus te schenken, waaronder bijvoorbeeld games in een eigen huisstijl. 

Dankbaarheid, versterking van acties en concurrentie

Een relatiegeschenk zorgt altijd voor een dankbare ontvanger, terwijl reclame en spam vaak zorgt voor irritatie. Een goed geschenk wordt lang bewaard en blijft dus langer in beeld. Daarnaast kan een relatiegeschenk ook zorgen voor een versterking van andere acties. Denk bijvoorbeeld aan het schenken van een cadeau bij aankoop van producten om de verkoop te verhogen. Een goed voorbeeld hiervan zijn plaatjes die je kan sparen bij aankoop van producten. Een laatste goede redenen om een relatiegeschenk te geven is dat concurrenten dit ook doen. Je moet bij blijven en opvallen om de concurrentie voor te blijven. Hoe creatiever en origineler het geschenk, hoe beter je herinnert wordt.